U bent hier: Home » Nieuws » GO! scholengroep Rivierenland tevreden over eerste code event

GO! scholengroep Rivierenland tevreden over eerste code event

GO! scholengroep Rivierenland organiseerde tussen 16 en 20 oktober 2017 een eigen code event ‘Code Wave’. Code Wave kadert binnen het Code Festival van de Vlaamse overheid dat op zijn beurt valt onder de European Code Week. De leerlingen uit de regio’s Vaartland, Klein-Brabant en Rupel haalden trots hun programmeerkunsten boven.

Code Wave: tussen 16 en 20 oktober 2017

Code Wave kadert in het Code Festival van de Vlaamse overheid.
Elke school van GO! scholengroep Rivierenland ging tussen 16 en 20 oktober in minstens 1 les aan de slag met coderen, programmeren of computational thinking.

De leerkrachten van GO! scholengroep Rivierenland waren goed voorbereid:

Op 13 september werden de betrokken leerkrachten al helemaal klaargestoomd voor deze ‘wave’, tijdens een ‘Innovatief Netwerk’ van de scholengroep.

Op 4 oktober was het ‘Proefdag van de Innovatie’ voor alle basisscholen van GO! scholengroep Rivierenland. Voor elke graad (inclusief kleuters) was er een aanbod rond het coderen / computational thinking, waarbij de ingeschreven leerkrachten voldoende tools aangereikt kregen om aan de slag te gaan tijdens de Code Wave.

Op 6 oktober namen enkele leerkrachten deel aan TACCLE 3 CODING, in het Vlaams Parlement. TACCLE 3 is een Erasmus+ project dat gecoördineerd wordt door het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap.

Het Code Festival valt in de European Code Week en is geïnspireerd op de 'Hour of Code' (7-22 okt ’17). Scholen organiseren tijdens dezelfde week in verschillende landen een les of evenement om te leren programmeren.

Dit programmeren moeten we in de brede zin van het woord bekijken: het computationele denken is de instap. Het gaat over het ontleden van een probleem, patronen herkennen en algoritmes maken. Het is dus iets waarmee op alle leeftijden en alle ontwikkelingsniveaus kan gestart worden. Het kan in heel veel lessen een plaats vinden binnen de geldende leerplannen.


Bericht geplaatst op 23/10/2017 « Terug naar het overzicht